Vanaf 1 november 2022 vervangt het Riziv de financiering van zorgverleners actief in triage- en afnamecentra door een nieuw financieringssysteem voor covid-19-testcentra op basis van het aantal uitgevoerde staalafnames.
Om in aanmerking te komen voor vergoeding, moet het testcentrum aan een aantal voorwaarden voldoen. De organisatie van een testcentrum wordt niet meer beperkt tot samenwerkingen tussen huisartsen en ziekenhuizen. Ook andere inrichtende machten kunnen een aanvraag indienen. De deelstaten zijn verantwoordelijk voor de operationele organisatie en regionale spreiding van de testcentra.
Elke organisatie die een testcentrum wil opstarten of de huidige activiteit wil verder zetten, stelt een aanvraagdossier op volgens de instructies van de bevoegde deelstaat. De deelstaten gaan na of een testcentrum aan de voorwaarden voldoet (zie verder). Na een positief advies dienen de deelstaten de aanvragen bij het Riziv in. Het Verzekeringscomité kan vervolgens rechtstreeks een overeenkomst sluiten met een testcentrum voor het financieren van het zorgpersoneel dat er actief is.
Voorwaarden
Om in aanmerking te komen voor financiering moet het testcentrum:
- voorzien in infrastructuur en voldoende gekwalificeerd personeel dat toelaat om minstens 120 staalafnames per dag uit te voeren, met een mogelijke opschaling naar minstens 250 staalafnames per dag binnen de 2 weken
- zich op een locatie bevinden die vlot toegankelijk is voor een breed publiek
minstens 12 uur per week open zijn, gespreid over minstens 4 dagen
een telefonisch contactpunt voorzien - afspraken maken met een erkend klinisch laboratorium zodat de resultaten van de test snel beschikbaar zijn
- de aangeboden diensten, locatie en openingsuren kenbaar maken via een gemeenschappelijke website en reservatietool
- het aantal uitgevoerde staalafnames dagelijks rapporteren via een Sharepoint-toepassing
- elke verwerking van persoonsgegevens uitvoeren volgens de toepasselijke wet- en regelgeving over de bescherming van persoonsgegevens
- Er zijn mechanismen om centra met aanhoudende lage activiteit stil te leggen. Het stopzetten van activiteit moet onmiddellijk meegedeeld worden via dezelfde Sharepoint-toepassing
Het Rizv betaalt een vaste basisvergoeding per week van 1.800 euro voor een minimale personeelsactiviteit. Dit bedrag omvat de kost van de eerste 300 staalafnames per week.
Voor de uitgevoerde staalafnames boven het aantal van 300 betalen we een vast bedrag per uitgevoerde en geregistreerde test van 6 euro.
De betaling zal maandelijks gebeuren op het rekeningnummer dat het centrum heeft meegedeeld in de overeenkomst.
U registreert het aantal uitgevoerde testen in de Sharepoint-toepassing volgens de instructies die u ontvangt bij het ondertekenen van de overeenkomst. Op basis hiervan bepalen en betalen wij de vergoedingen.
Meer info: ovco@riziv-inami.fgov.be