Het aantal leden van CM Gezondheidsfonds dat informatie opvraagt over de verhoogde
tegemoetkoming, is meer dan verdubbeld op twee jaar tijd. ‘Een duidelijk teken dat een steeds grotere groep mensen met financiële problemen kampt,’ aldus CM-voorzitter Luc Van Gorp. ‘We moeten daarom fors inzetten op een verdere geautomatiseerde toekenning van de verhoogde tegemoetkoming.’
In het derde kwartaal van 2020 contacteerden 7.231 leden van CM Gezondheidsfonds in Vlaanderen de mutualiteit met een vraag over de verhoogde tegemoetkoming. In het derde kwartaal van 2022 waren dat er maar liefst 17.266, meer dan een verdubbeling, of een stijging met 140 procent.
Landelijk (CM en MC samen), blijkt dezelfde tendens. In 2022 informeerden in totaal 25.625 CM-leden naar de verhoogde tegemoetkoming, tegenover 10.310 in 2020, een stijging met 150 procent. In Wallonië is de vraag nog sterker toegenomen dan in Vlaanderen, met 3.079 aanvragen in 2020 tegenover 8.359 in 2022, een stijging met maar liefst 170 procent.
In de jaren voorafgaand aan 2020 bleef het cijfer eerder stabiel, met zelfs een lichte daling tussen 2019 en 2020.
Overstelpt
CM-voorzitter Luc Van Gorp. 'Onze mensen worden overstelpt door aanvragen over de verhoogde tegemoetkoming. Sinds september zijn er daarom in de kantoren van CM
‘focusconsulenten’ aan de slag, die enkel dossiers rond verhoogde tegemoetkoming behandelen en zo het proces voor de aanvragen vereenvoudigen. Daarnaast stelt CM zijn telefonische consulenten ook een halve dag per week vrij om in de kantoren de meest kwetsbare leden persoonlijk uitleg te geven over de aanvraag van de verhoogde tegemoetkoming. Tot slot nemen medewerkers ook nog steeds zelf contact op met leden waarvan we vermoeden dat ze een laag inkomen hebben en dus mogelijk in aanmerking komen voor de verhoogde tegemoetkoming.'
Vandaag krijgen o.a. mensen met een handicap of een leefloon automatisch de verhoogde tegemoetkoming. ‘We zouden deze automatische toekenning graag uitbreiden naar meer categorieën,’ aldus Van Gorp. ‘Daarnaast pleiten we ook voor een rechtstreekse digitale toegang tot meer recente inkomensgegevens van onze leden. Hierdoor kunnen we sneller schakelen in het toekennen van deze financiële bescherming voor de economisch
kwetsbaarsten, zonder dat de mensen zelf moeten gaan zoeken naar allerhande paperassen om hun inkomen aan te tonen.’