Apotheker na huisarts goede tweede voor gezondheidsinfo

Hoewel de huisarts de eerste referentie blijft voor gezondheidsinfo, gaat 51% van de patiënten ook naar de apotheek voor advies over een gezondheidsprobleem of kwaaltje. In Wallonië en Brussel ligt dit cijfer zelfs nog hoger: respectievelijk op 56% en 61%. Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Multipharma.

Patiënten hechten veel belang aan persoonlijk en deskundig advies van hun apotheker. Vandaar wellicht ook de loyauteit van de Belgen tegenover hun apotheker: liefst 85% heeft een vaste apotheek. Toch is niet alles bespreekbaar. Bijna de helft (48%) van de bevraagden geeft aan dat ze sommige klachten niet durven bespreken in het bijzijn van andere patiënten. Ruim een kwart (26%) zegt dat ze bepaalde zaken sowieso niet met hun apotheker kunnen bespreken, 25% geeft aan uit gêne al specifieke producten online gekocht te hebben. 

Apothekersadvies bovenaan
Advies (97%), deskundig personeel (94%) en persoonlijk contact (85%): dat zijn de prioriteiten van de Belg bij de apotheker, meer nog dan een ruim assortiment (79%), snelle service (79%) en prijs (77%), dat dus pas zesde staat op de prioriteitenlijst. 85% heeft een vaste apotheek, 82% vindt het belangrijk de apotheker vragen te kunnen stellen over bepaalde persoonlijke gezondheidsklachten, en voor 52% is het advies van de apotheker vaak ook doorslaggevend voor de uiteindelijke aankoop. 

Hoewel de huisarts de eerste referentie blijft voor gezondheidsinfo, gaat 51% ook naar de apotheek voor advies over een gezondheidsprobleem of kwaaltje. In Wallonië en Brussel ligt dit cijfer zelfs nog hoger: respectievelijk 56% en 61%. Tegelijk geeft 26% aan soms het gevoel te hebben dat er weinig tijd is voor persoonlijke vragen of advies.

“De resultaten maken duidelijk dat, zelfs in deze digitale tijden, professioneel advies en persoonlijk contact primordiaal blijven voor de meeste patiënten.”, stelt Geert Reyniers, CEO van Multipharma. “Wij zien apothekers als belangrijke en toegankelijke zorgverleners in de eerstelijnszorg, opgeleid om advies en gepersonaliseerde farmaceutische zorgverlening te verstrekken aan alle patiënten, en zeker aan hen die extra begeleiding nodig hebben. De resultaten van deze bevraging tonen aan dat patiënten dit ook van ons verwachten, dat ze hier nood aan hebben”, vervolgt Reyniers.

Gênante kwaaltjes bespreekbaar in confidentiële ruimte
Opvallend: ondanks de nood aan persoonlijk advies, hebben Belgen vaak schroom om sommige zaken te delen in de apotheek. Zo durft bijna de helft (48%) van de ondervraagden bepaalde onderwerpen niet aanhalen in aanwezigheid van andere patiënten. Ruim een kwart (26%) zegt dan weer bepaalde zaken tout court niet te kunnen bespreken met de apotheker, of er nu andere klanten bij zijn of niet. 25% kocht zelfs al gezondheidsproducten online omdat ze het gênant of ongemakkelijk vonden ernaar te vragen bij de apotheek.

“Die terughoudendheid is jammer: de apotheker is net een vertrouwenspersoon”, zegt CEO Geert Reyniers. “Maar we houden hier wel degelijk rekening mee. Zo voorzien we in elke nieuwe of gerenoveerde Multipharma-apotheek systematisch een ‘confidentiële ruimte’, waar patiënten in alle vertrouwen persoonlijke of gevoelige zaken kunnen bespreken. Zo kunnen ze met al hun gezondheidszorgen bij de apotheker terecht, zonder zich zorgen te hoeven maken over andere aanwezigen.”

Het online onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Multipharma tussen 3 en 11 oktober 2022 bij 2.000 Belgen, representatief op geslacht, leeftijd, diploma en provincie.

 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.