Sensibiliseringscampagne e-facturatie van start

De FOD Financiën en de FOD Economie lanceren een sensibiliseringscampagne. Vanaf 1 januari 2026 moeten alle Belgische bedrijven hun transacties tussen ondernemingen (B2B) elektronisch factureren. Concreet gaat het om bijna 1,2 miljoen btw-plichtige bedrijven, waarvan er vandaag al zo’n 250.000 geregistreerd zijn op Peppol. Dat is het beveiligde netwerk waarlangs de overdracht van facturen zal verlopen. Veel bedrijven moeten de stap dus nog zetten. Vandaar de sensibiliseringscampagne.
    
Vanaf 1 januari 2026 moeten alle Belgische btw-plichtige bedrijven gestructureerde elektronische facturen gebruiken voor hun B2B-transacties. Facturen in pdf-formaat of op papier worden vervangen door gestructureerde facturen die rechtstreeks tussen de software van bedrijven worden uitgewisseld.

Het doel van deze verplichting is om de btw-kloof te verkleinen en om de Belgische economie te digitaliseren. Ons land is de Europese regelgeving, die vanaf 1 juli 2030 verplicht wordt voor intracommunautaire transacties, daarmee een stap voor.
 
Hoewel e-facturatie verplicht wordt vanaf 1 januari volgend jaar, zijn nog te weinig ondernemingen daarop voorbereid. E-facturatie biedt veel voordelen, heet het. Zoals tijdswinst en kostenbesparing, maar het zorgt ook voor een vlot dagelijks beheer voor onze 1.200.000 ondernemingen.
 
Meer in detail gaat zou e-facturatie

  • besparen tot €9 per factuur, of 75% minder factureringskosten;
  • zorgen voor minder fouten en versnelde betalingen;
  • misbruik en pogingen tot fraude voorkomen.

Beveiligd Peppol netwerk  
De uitwisseling van gestructureerde elektronische facturen zal gebeuren via het beveiligde Peppol-netwerk. Dat systeem vergemakkelijkt de overdracht van gestandaardiseerde bedrijfsdocumenten tussen bedrijven.

Bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun factureringssoftware compatibel is met Peppol om aan de toekomstige verplichtingen te voldoen.

Vandaag zijn al 250 000 bedrijven al ingeschreven op Peppol, en daar komen er dagelijks zo’n 1500 bij.

Bedrijven moeten als voorbereiding op de verplichte overgang:

  • hun huidig facturatiesysteem evalueren;
  • software gebruiken die Peppol ondersteunt;
  • hun personeel voorbereiden op de nieuwe procedures van de elektronische facturatie.

Daarnaast zijn er belastingvoordelen beschikbaar voor bedrijven om deze nieuwe vorm van factureren in te voeren:  

Sinds 1 januari 2025 werd de digitale investeringsaftrek verhoogd tot 20%.
Voor de belastbare periodes van 2024 tot 2027 zullen kmo's en zelfstandigen die abonnementsformules gebruiken een verhoogde aftrek van 120% kunnen toepassen voor factureringspakketten en advieskosten die ze maken om aan de nieuwe verplichtingen te voldoen.   
Om de overgang vlot te laten verlopen en om bedrijven bij die overgang te ondersteunen, lanceren de FOD Financiën en de FOD Economie een sensibiliseringscampagne via deze website.
"Om de overstap naar e-facturatie aan te moeigen, kunnen bedrijven al gebruikmaken van belastingvoordelen, zoals de aftrek voor digitale investeringen of de verhoogde aftrek van 120% voor factureringspakketten", aldus Jan Jambon, minister van Financiën

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Pascal Selleslagh

    11 april 2025

    @Luc Meyvis: het gaat om B2B. Hier vindt u vaak gestelde vragen over e-facturatie: https://efactuur.belgium.be/nl/FAQ/algemene-vragen-b2b

  • Luc MEYVIS

    11 april 2025

    Moeten facturen aan privépersonen ook elektronisch worden verstuurd(bv verzekeringsonderzoeken)?