Op 18 en 19 februari organiseert Pfizer met Hack Belgium de eerste ‘Patient Hackathon’ in Brussel in samenwerking met Esperity, een sociaal hulpnetwerk voor patiënten met kanker.
Artsen, ontwikkelaars, designers, zorgprofessionals en patiënten komen op 18 en 19 februari samen in Brussel voor de eerste Patient Hackathon. Het doel van dit event is duidelijk: de coördinatie en besluitvorming tussen verschillende betrokkenen en artsen verbeteren, vooral als het om zeldzame ziekten gaat waarbij heel wat artsen betrokken zijn die onderling niet altijd optimaal communiceren. In dat geval kunnen de opsporing en de diagnose moeilijk en ontmoedigend zijn voor patiënten.
Veel belangstelling
De hackathon is nu al een mooi succes, zo zegt Leo Exter, Chief Energizer van Hack Belgium. “Heel wat deelnemers bevestigden hun aanwezigheid. Er is reële en grote belangstelling voor de Hackathon.” Dat is ook de mening van Marie-Lise Verschelden, Communication Manager van de Pfizer Biopharmaceuticals Group. “De 120 ingeschreven deelnemers hebben diverse profielen. Er zijn veel patiënten en patiëntenverenigingen, ziekenhuizen en woonzorgcentra, universiteiten en ook een behoorlijk aantal artsen en verpleegkundigen.”
Patiënt écht centraal
Op de Patient Hackathon staan de patiënten aan het roer: de uitdagingen worden samen met hen bepaald. Veel deelnemers zijn zelf patiënt en of zorgverlener.
Wat dit event voor de organisatoren uniek maakt, is het feit dat de patiënten zelf zijn die de vijf thema’s bepaalden waarop de deelnemers (patiënten én zorgverstrekkers) zich tijdens de tweedaagse zullen concentreren.
Vijf uitdagingen
- Hoe kunnen we de communicatie verbeteren tussen patiënten en medische professionals?
-Hoe kunnen we pijn verzachten, patiënten empoweren en de precisie en snelheid opkrikken waarmee een diagnose wordt gesteld?
-Hoe kunnen we patiënten helpen hun ziekte beter te beheren, met minder last en meer ondersteuning?
-Hoe kunnen we de interdisciplinaire zorg en opvolging van patiënten met een chronische ziekte verbeteren?
-Hoe kunnen we de ervaring van de patiënt in hun professioneel leven verbeteren?