BACHI, de Belgische koepelorganisatie van de industrie van voorschriftvrije geneesmiddelen en gezondheidsproducten verkocht in apotheek, kant zich openlijk tegen de Socialistische Mutualiteiten en hun grote publieke campagne tegen de publiciteit van de voorschriftvrije geneesmiddelen.
De koepelorganisatie spreekt over het verspreiden van "fake news" dat zou te zien zijn in “reclamespots over imaginaire geneesmiddelen maar met valse berichten die zeer schadelijk zijn voor het imago van de farma-industrie en voor de medicijnen die ze op de markt brengt.”
BACHI is duidelijk gekant tegen deze valse campagne met “zeer belangrijke gevolgen voor het vertrouwen van patiënten in geneesmiddelen.” Daarom roept de vereniging de socialistische mutualiteiten top ot redelijkheid “omdat ze de volgende elementen niet kunnen ontkennen”:
- De geneesmiddelen zijn geregistreerd bij het Belgische Agentschap voor geneesmiddelen, zelfs bij alle agentschappen in Europa. De elementen van een publiciteit in vraag stellen terwijl die integraal deel uitmaken van een goedgekeurde bijsluiter komt op hetzelfde neer als zeggen dat onze autoriteiten ondeskundig zijn. We weten echter dat dit niet het geval is.
- Reclame wordt gereglementeerd per Koninklijk Besluit en gecontroleerd door het Agentschap voor Geneesmiddelen en dit volgens een strikt kader. Onze wetgeving is bovendien één van de strengste in Europa. De Commissie van de reclame, die alle reclame goedkeurt voor publicatie en die zijn advies en zijn aanbevelingen aan onze minister geeft, wordt samengesteld uit verschillende deskundigen. Een zeer grote deel van de zetels van deze Commissie is bezet door de mutualiteiten. Goedgekeurde reclame bekritiseren staat bijgevolg gelijk aan het in vraag stellen van de beslissingen van die Commissie, en dit ondanks de aanwezigheid van de socialistische mutualiteiten!
- Leugenachtige en karikaturale reclamespots gebruiken om een boodschap over te brengen is gewoonweg onverantwoord. En dat met het middel dat de socialistische mutualiteiten zelf afkeuren en willen verbieden! Het is dus een onsamenhangende strategie.
- De verdeling van geneesmiddelen in België is enkel mogelijk via de apotheek. Zo beschikken wij in Europa over het meest beveiligde verkoopkanaal en dit dankzij de apotheker als gezondheidsprofessional. Hun centrale rol voor het goede gebruik vormt hier een garantie. Hebben de socialistische mutualiteiten dan geen vertrouwen in onze gezondheidswerkers? Mutualiteiten hebben nochtans apothekers in hun organisatie?
- Quid Europa? Zoals reeds eerder vermeld is ons goedkeuringssysteem voor reclame een van de meest strikte. Zouden de socialistische mutualiteiten misschien nog strengere systemen willen? En wat met de doelstelling inzake harmonisatie waarover iedereen spreekt? De publiciteit op televisie en andere media bij onze buren is veel vrijer en zou bij ons verboden worden terwijl diezelfde zenders massaal bekeken worden in België? De socialistische mutualiteiten kunnen niet negeren dat de Europese wetten en de rechtspraak al bewezen hebben dat de reclame over voorschriftvrije geneesmiddelen niet kan verboden worden. Gaat het dan over een populistisch maneuver om zijn stem te laten horen door de farma-industrie in een kwaad daglicht te stellen?
"In de petitie van de socialistische mutualiteiten is er sprake van sensibilisering en opleiding, maar we staan heel ver van dit objectief. BACHI wil de waarden benadrukken van de farma-industrie, actief op het gebied van gezondheidsproducten zonder voorschrift":
- De patiënt neemt een centrale en primordiale positie in;
- Onze leden engageren zich om informatie te bezorgen aan de patiënt en aan de gezondheidsprofessional in overeenstemming met de wet en het goed gebruik van onze specialiteiten;
- We garanderen kwaliteitsproductie en -distributie die in overeenstemming is met alle Europese normen;
- We volgen alle bestaande wettelijke regelingen betreffende informatie (reclame inbegrepen) en deontologie.
We stemmen dus helemaal niet in met het beeld dat de socialistische mutualiteiten wil tonen in hun “valse reclame spots”, besluit de koepelvereniging, die vraagt dat de socialistische mutualiteiten bij hun leest blijven.