Op een recent congres in Genval (CIB, the Future of Healthcare) gaf Joeri Staessen (Partena) zijn visie over de toekomst van een (zijn) ziekenfonds. Een samenvatting.
"Het zal niemand verbazen dat die toekomst ‘moeilijk’ is. “De klant is geen koning, vinden we. Dus moeten we helder op hem afstemmen voor wat men bij ons niet mag verwachten. En verder neemt de automatisering overal toe. Ook wij proberen onze services te laten uitvoeren door onze klant zelf. Niet-digitaal is het abnormaal geworden."
Wat zijn nog de bestaansredenen van een ziekenfonds?
1 - 99% van onze klanten zegt: ‘mijn briefkes terugbetalen’. Maar daarvan zit 50% ongeveer digitaal, via de huisartsen. 50% nog niet omdat er een zekere complexiteit mee gemoeid is wat een deel van ons takenpakket blijft inhouden en stijgt.
2 – in een vervangingsinkomen voorzien: een takenpakket dat eveneens stijgt omdat er meer arbeidsongeschikten zijn.
Volstaat dat als meerwaarde? Niet helemaal.
We moeten ons ook toeleggen op:
1 – de complexe sociale zekerheid met haar rechten en plichten die we als ziekenfonds moeten uitleggen aan patiënten als een belangrijke opdracht. Evolueren dus van administratie naar een adviesrol (toekomst met onze klant).
2 – Preventie en gezondheidspromotie: de klanten moeten inzetten op hun gezondheid. “We investeren in Emmahealth, een nieuwe tool om klant te betrekken bij gezondheidsparameters, ontwikkeld door een arts. Hoe laten we mensen bewust linzetten op preventie? We moeten hen deze mobile apps leren gebruiken.” (toekomst door onze core)
3 – Uitbouwen van een ecosysteem, geen medische zorg uitvoeren maar wel preferentiële relatie ontwikkelen met onze partners en zo een netwerk aan elke klantennood tegemoet te komen (thuis, revalidatie, ziekenhuis).