In het nieuwe boek 'De stem van de patiënt' stelt auteur Stefan Gijssels de inefficiënte communicatie tussen artsen en patiënten aan de kaak. Vanuit zijn eigen ervaringen als patiëntenvertegenwoordiger, werk in de farmaceutische sector en als overlever van darmkanker schrijft hij hoe patiënten vaak weinig eigen inbreng hebben en geen vragen durven stellen.
Toch is de stem van patiënten van kostbare waarde. Volgens Gijssels hebben dokters een schat van informatie over allerlei ziekten, maar kunnen ze zich vaak weinig voorstellen bij de leefwereld van patiënten. In de communicatie tussen de twee partijen loopt het mis door een verschil in opvattingen, gebrek aan tijd, onduidelijkheid, onbegrip of een gebrek aan vertrouwen.
Daarom pleit Gijssels voor een aanpak waarbij patiënten goed geïnformeerd zijn, mondig durven zijn en een tweede of derde opinie durven te vragen. Als voorbeeld pleit hij voor de 'teach-back'-methode, waarbij de arts aan het eind van het consult de patiënt vraagt om de gemaakte afspraken te herhalen, in plaats van alleen te vragen of alles duidelijk was.
Ook zou er een gedeelde besluitvorming moeten komen, dat is een formeel proces waarbij de patiënt uitvoerig wordt geïnformeerd over de behandelingsopties. Die opties kan de patiënt vervolgens overwegen en bespreken in het kader van de persoonlijke situatie. Daarna wordt in overleg met het medisch team samen besloten wat de best mogelijke optie is.
"Idealiter is er een driehoeksverhouding tussen de staat (in de vorm van gezondheidszorg), de veronderstelde zelfredzaamheid van de burger en de gemeenschap", stelt Gijssels. Die georganiseerde gemeenschap die de patiënt opvangt en begeleidt naar een optimaal resultaat, krijgt vorm als een patiëntenvereniging. Op die manier moet er meer bewustwording komen voor het patiëntenperspectief.
Het boek 'De stem van de patiënt' wordt donderdag 24 april voorgesteld tijdens een panelgesprek met Pedro Facon, Marc Noppen en Ilke Montag.