De Zebra Academy is een van de Mobile Health proefprojecten die door minister De Block weerhouden werden én waar Franstalige ziekenhuizen aan deelnemen. Het gaat om een initiatief van neurologen van de VUB en het UZ Brussel om de behandeling van strokepatiënten te verbeteren al voordat ze aankomen en opgenomen worden in het ziekenhuis.
Dat is wat de jonge medische spin-off Zebra Academy de komende vier weken wil doen met vier ziekenwagens voor het UZ Brussel, en het UZ Antwerpen en daarna voor het Erasmusziekenhuis in Brussel en de Cliniques universitaires Saint Luc. Wij sprake alvast met Bastien Ritzen, CEO van Zebra Academy.
Wat is het verhaal achter de Zebra Academy?
Bastien Ritzen: De Zebra Academy is het resultaat van een R&D project van het UZ Brussel en de VUB dat iets meer dan vier jaar geleden het licht zag op initiatief van de dienst Neurologie. Daar werd de vraag gesteld hoe men kritieke informatie zou kunnen inzamelen van een patiënt met een vermoeden van CVA tijdens het ziekenwagentraject en hoe die informatie doorgegeven zou kunnen worden aan het ziekenhuis om zoveel mogelijk tijd te winnen met het oog op de outcome. Zoals u weet is de tijdfactor ontzettend belangrijk, nee cruciaal, bij patiënten met een cerebrovasculair accident.
De initiatiefnemers deden een ‘marktonderzoek’ om vast te stellen dat er niet veel adequate oplossingen voorhanden zijn. Daarom startten ze een R&D project dat gefinancierd wordt door Innoviris, het Brussels Instituut voor onderzoek en innovatie.
Hoe werkt Zebra Academy precies?
B.R: De tool bestaat uit twee delen: de hardware in de ziekenwagen en het webplatform. De hardware bestaat uit een audio-video camera, een ID-kaartlezer en een bluetoothconnectie. Ik krijg vaak de vraag waarom eerder de ambulance dan het ziekenwagenpersoneel uitgerust wordt met de nodige hardware. Het antwoord op die vraag is eenvoudig. De hardware werd zo bedacht dat er zo weinig mogelijk interactie nodig is met het ziekenwagenpersoneel zodat die tijd hebben voor het allerbelangrijkste: zorg dragen voor de patiënt.
De ziekenhuisarts kan de patiënt in de ziekenwagen contacteren, basisgegevens van de patiënt registreren en concrete hulp bieden wat beslissingen betreft op basis van zestien wetenschappelijk gevalideerde vragen om te weten te komen of het wel degelijk om een CVA gaat en indien ja om de ernst ervan te evalueren.
Het platform ging van start met hulp aan strokepatiënten, maar de tool kan ook aangepast worden voor andere kritieke situaties zoals bijvoorbeeld trauma’s of hartinfarcten. Daarnaast zou het ook dienst kunnen doen als triagecentrum en als structuur om patiënten door te verwijzen naar de beste zorginstelling in functie van de pathologie en de ernst ervan.
U neemt ook deel aan een ander proefproject, beroertecoach.be. Kunt u daar iets meer over vertellen?
B.R: Beroertecoach staat voor teleconsultaties bij patiënten met een CVA. Het is een andere applicatie van onze ‘oplossing’ die ook op andere vlakken zou kunnen worden ingezet.