Wearables en AI raken langzamerhand ingeburgerd bij de Vlamingen. De Digimeter van Imec legt ook nog bloot dat traditionele media weer terrein winnen tegenover social media die de jongste tijd iets te veel reputatieschade leden.
Voor wearables lijkt de kritische massa bereikt te zijn want meer dan een op de vijf Vlamingen bezit al een of andere wearable. Positief is ook dat al meer dan een op de drie Vlamingen (36%) zich comfortabel voelt met het gebruik van AI ten voordele van zijn gezondheid. Andere trends:
Algemeen lijken we met z’n allen een meer volwassen relatie aan te gaan met onze digitale realiteit: van alle Vlamingen blijft nog maar 2% zonder ‘smart device’ (computer, tablet, smartphone, smart tv of smart wearable). Verder lijkt de klassieke digitale kloof oud-jong grotendeels Ruim een op de drie 65-plussers heeft tegenwoordig zelfs een smartphone én een tablet.
Smartphonediscipline stijgt
Het aantal Vlamingen dat zichzelf minstens één regel oplegt tegen overmatig smartphonegebruik steeg in een jaar tijd van 58% naar 76%. Toch zet 45% van de Vlamingen de smartphone op nummer één in de lijst van meest onmisbare schermen. (tv: maar 5%). We kijken geen tv meer, maar ‘ervaren video’. En daarbij zappen we tussen schermen en kanalen. Primetime in de zetel voor tv heeft plaatsgemaakt voor “verlengde primetime”, die pas eindigt met een laatste blik op onze smartphone net voordat we in bed in slaap vallen.
Traditionale nieuwsmedia maken comeback
Zeer opvallend -en voor het eerst in jaren- is de toename in het gebruik van traditionele nieuwsmedia. Regionale en nationale tv-journaals worden weer meer bekeken, zowel op tv als online, en dit ten koste van nieuws via social media en zoekmachines. Hier liggen duidelijk kansen voor vertrouwde nieuwsbronnen om hun rol in het medialandschap te garanderen.
Paradoxen
We omarmen technologie, maar tegelijk willen we onze afhankelijkheid ervan inperken. We willen meer nieuws online consumeren, maar tegelijk ontstaat een wantrouwen ten aanzien van fake news. En we willen onze data wel delen, maar hekelen het gebrek aan transparantie over wat bedrijven ermee doen.
Bij jongeren dreigt een nieuwe digitale kloof te ontstaan. Door de enorme snelheid waarmee nieuwe technologieën op de markt komen, geven steeds meer jongeren tussen 16 en 24 aan dat ze digitale toepassingen vermijden omdat ze er niet vertrouwd mee zijn of angst hebben om een fout te maken die ze niet kunnen rechtzetten.
Over Digimeter
Digimeter is een onafhankelijk onderzoeksproject dat sinds 2009 waardevolle informatie over Vlaamse mediagebruikers beschikbaar maakt voor instellingen, bedrijven en het grote publiek. Voor het tiende jaar op rij actualiseerde imec deze cijfers. Dit gebeurde met een enquête bij 4.745 Vlamingen van zestien jaar of ouder.
> Het volledige rapport is online beschikbaar op de website van Digimeter