Mobile health of Mhealth is nog geen realiteit binnen de Belgische professionele gezondheidszorg. De krant De Morgen berichtte recent nog dat 60% van de Belgische artsen zich niet betrokken voelt bij digital health.
Gek, want buiten de dokterspraktijk is digitaal meer en meer het nieuwe normaal: we hebben meer mobiele aansluitingen dan er Belgen zijn, 72% van de Belgen gebruikt mobiel internet via smartphone en 82% doet dat elke dag (bron: landenprofiel we are social-studie van januari 2017). De smartphone is niet meer weg te denken uit onze dagelijkse activiteiten en onze manier van consumeren, bijvoorbeeld voor betalingen of het maken van een afspraak. Met zijn allen houden we verder al massa's info bij over ons leefpatroon en onze gezondheid: 40% van de Belgen deed dat al in 2016 en we kunnen gerust een verdere stijging verwachten in 2017.
Gek ook vinden we, want we weten dat tal van dokters, apothekers, logopedisten, psychologen, ... rondlopen met vaak schitterende ideeën voor digitale zorg. En toch is mobile health nog geen gemeengoed in de gezondheidszorg.
Het is de 'schuld' van de overheid, zegt men dan, want er is geen kader en er zijn geen centen om mhealth mee te betalen. En dus 'kunnen/mogen we nog niet'. Klopt niet, zeggen wij.
Voor wie aan de slag wil en digitale zorg wil leveren aan zijn patiënten, is er al heel wat mogelijk.
Hieronder hebben we enkele voorbeelden opgelijst van wat je mhealth-gewijs vandaag al kan doen in België en wat niet. Laat je dus niets wijsmaken als zorgverstrekker én als patiënt.
KAN AL |
KAN NOG NIET |
1) afspraken |
|
Online afspraken boeken en beheren bij een zorgverstrekker of groepspraktijk |
Online afspraken boeken en beheren bij multidisciplinaire zorgverstrekkers, in een zorgtraject |
2) consultatie en opvolging patiënt |
|
Teleconsultatie bij eerste contact |
Code voor vergoeding: er is nog geen nomenclatuur-code voor digitale contacten en adviezen |
Teleconsultatie in het kader van opvolging |
|
Een app aanraden en voorschrijven (enkel pro forma) aan je patiënt en deze samen gebruiken |
Erkende app op voorschrift/terugbetaalmodel voor apps |
Opvolging en begeleiding van patiënten door middel van apps rond vb hartslag, bloeddruk, wongenezing, … |
‘app-o-theek’ voor de zorgverstrekker |
3) patiëntendossier en gegevensdeling |
|
Online overleg tussen zorgprofessionals via mails, ehealth-box, skype-overleg of gelijkaardig |
|
Mobiele gegevensdeling tussen zorgprofessionals |
Volledige dossier van patiënt digitaal raadplegen (noch voor de zorgverstrekker noch voor de patiënt) |
Digitaal gezondheidsdossier van de patiënt openstellen voor de patiënt en er in samenwerken (gegevensdeling met de patiënt) |
Doorsturen van digitale info uit een dossier aan de patiënt |
Inbrengen van healthdata door patiënt (of app die de patiënt gebruikt) in dossier bij arts of andere zorgverstrekker |
|
4) testing en diagnose |
|
Testen van en meewerken aan onderzoek naar nieuwe tools |
|
Mobiele dna-analyse en analyse van lichaamsstoffen vb bloed, urine, … via een app |
Uitwisseling van deze informatie met de arts/zorgverstrekker |
*Bekijkt u de tabel op uw smartphone of tablet? Kantel uw scherm voor een betere visibiliteit.
En we kunnen hier natuurlijk niet volledig zijn, maar zij doen het al of helpen je bij bovenstaande stappen én ze zijn Belgisch.
NAAM |
type |
Gevestigd in |
Meer info op |
Business model |
Lindacare |
Opvolging |
Leuven |
www.lindacare.com |
B2B |
Fibricheck |
Opvolging |
Hasselt |
www.fibricheck.com |
B2B2C |
Cubigo |
Afspraken, consultatie en opvolging |
Hasselt |
www.cubigo.com |
B2B en B2C |
Fertihome/Sonaura |
Testing en opvolging |
Gent |
www.fertihome.com |
B2B2C |
MoveUp |
Opvolging |
Brussel |
www.moveup.care |
B2C |
Vividoctor |
Afspraak, consultatie en opvolging |
La Hulpe |
www.vividoctor.com |
B2C |
Andaman7 |
Patiëntendossier, gegevensdeling en diagnose |
Boncelles |
www.andaman7.com |
B2B en B2C |
Yagram health |
Patiëntendossier en opvolging |
Brussel |
www.yagram.com |
B2B2C |
Pridiktiv care |
Patiëntendossier en opvolging |
Gent |
www.pridiktiv.care |
B2B |
MDx health |
Testing en diagnose |
Herstal |
www.mdxhealth.com |
B2B2C |
*Bekijkt u de tabel op uw smartphone of tablet? Kantel uw scherm voor een betere visibiliteit.
Laat je niet tegen houden, en ga gewoon zelf aan de slag. Je patiënten zullen je dankbaar zijn. En onthoud: regelgeving volgt altijd op wat er in het veld al lang gebeurt. Hoe meer mensen dus digitale zorg leveren, hoe interessanter het wordt voor patiënt én arts. Maar wie voorop staat, heeft ook een voetje voor…
Wil jij ook je patiënten meer digitaal kunnen helpen? Heb je een idee voor een nieuw product of dienst en weet je niet welke je volgende stappen zouden moeten zijn? Doe je nu al en wil je delen? We horen graag hoe jij al mobile health werkt. Aarzel dus niet en laat ons jouw mhealth-stappen weten.