Het elektronisch getuigschrift of ‘eAttest’ voor huisartsen

Na de elektronische facturatie in het kader van de derdebetalersregeling (eFact) komt er vanaf 2 januari 2018 een nieuwe dienst voor huisartsen: zij krijgen de mogelijkheid om elektronisch te attesteren bij contante betaling (eAttest), via het platform MyCarenet. Vanaf dan zal een beperkt aantal huisartsen het eAttest beginnen te gebruiken (pilootproject). 
Vanaf 1 februari 2018 zullen alle huisartsen vrijwillig voor het eAttest kunnen kiezen.

In een 1e fase zullen enkel huisartsen en huisartsenwachtposten eAttesten kunnen sturen.
Ook huisartsen in opleiding zullen gebruik kunnen maken van de dienst, al dan niet in naam van hun stagemeester.
In een latere fase zal het eAttest ook ter beschikking zijn van andere zorgverleners, zoals tandartsen en artsen-specialisten.

Huisartsen zullen niet verplicht zijn om het systeem voor al hun patiënten of voor al hun raadplegingen te gebruiken.

Let op: Het eAttest is enkel te gebruiken bij contante betaling en niet in het kader van de derdebetalersregeling.

Welk voordelen heeft het eAttest?

Het elektronisch getuigschrift heeft voordelen voor de zorgverlener en voor de patiënt.

  • Voor de huisarts:
    • administratieve vereenvoudiging: het eAttest is in het softwarepakket van de huisarts geïntegreerd
    • afschaffing van het papieren getuigschrift
    • beveiligde uitwisseling van de processen en de gegevens
    • minder documenten met correcties en dus minder (interpretatie)fouten
    • bij gebruik van de dienst eGMD door de huisarts: snellere automatische verlenging. 

  • Voor de patiënt
    • Hij moet zich niet meer verplaatsen naar zijn ziekenfonds om een terugbetaling te krijgen of hij moet zijn getuigschrift niet meer opsturen.
    • Hij krijgt van zijn huisarts enkel een bewijsstuk met een nummer als ontvangstbewijs, afgeleverd door zijn ziekenfonds.
    • Hij krijgt zijn verstrekkingen sneller terugbetaald.
    • Er is geen risico op verlies van het getuigschrift of overschrijding van de termijn van 2 jaar waarbinnen een terugbetaling mogelijk is.
    • (Bijna) alles verloopt automatisch.

> Meer informatie Elektronisch attestern met eAttest

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Luc VAN RENTERGHEM

    27 december 2017

    Overbodige tussenstap!? Waarom eFact niet toelaten voor alle (GMD) patiënten?
    Dat werkt prima, en heeft zijn degelijkheid al bewezen.

  • Luc VAN RENTERGHEM

    27 december 2017

    Wa