Een informaticatoepassing om bloedonderzoeken op afstand te controleren

Een vernieuwende digitale tool, ontwikkeld door het CHU de Charleroi, maakt de controle van onderzoekstalen op afstand mogelijk. Daarnaast waakt  de tool over het respect van de temperatuur tijdens het transport van de stalen.

Het Laboratoire de Biologie Clinique de Charleroi doet dagelijks duizenden analyses voor patiënten, opgenomen of ambulant. Het laboratorium (LBC) van het CHU zorgde voor een heuse innovatie in de opspoorbaarheid van de transfers van de stalen. Het labo is een van de grootste diensten van het CHU de Charleroi. Kwaliteit en controle staan er hoog in het vaandel en het labo kreeg bijvoorbeeld in 2007 de  Prix wallon de la Qualité. “En we waren het eerste ziekenhuis dat een ISO 9001-2000 certificaat kreeg”, zo preciseert dr.  Danielle Govaerts die aan het hoofd staat van het LBC.

“We beschikken ook over een andere norm, ISO 15189 voor het transport van stalen waarbij een specifiek temperatuurinterval gerespecteerd moet worden”, aldus dr. Govaerts. “We vonden een oplossing waarmee we in real time de transfer van de stalen voor analyse kunnen volgen en de temperatuur kunnen controleren.”

Een primeur voor België
De techniek is een primeur, niet alleen in Wallonië, maar in heel België. “De digitale applicatie werd hier ontwikkeld, door onze diensten”, aldus dr. Govaerts.

Concreet bestaat het principe van de applicatie uit een tag, een sensor op het geheel van de trajecten die uitgevoerd worden om alle stalen naar de correcte plekken te brengen. “U moet weten dat onze chauffeurs vijf toeren per dag maken, we noemen het pick-up toeren.” In de centra komen daar de stalen van de ambulante patiënten bij en ook stalen van patiënten die thuis gevolgd worden.

"Dankzij het systeem dat ontwikkeld werd in samenwerking met onze IT-service, krijgen chauffeurs alarmmeldingen wanneer er een temperatuurstijging optreedt voordat ze onze belangrijkste  LBC-site bereiken, het Hôpital Civil Marie Curie in Lodelinsart, een van de vijf ziekenhuisstructuren van de CHU Charleroi. De tool kan mensen op het terrein ook waarschuwen wanneer de temperatuur van de getransporteerde stalen te veel schommelt. We hebben het dan over het overschrijden van de aanvaardbare drempel."

Het geolocalisatie-systeem maakt het ook mogelijk om de bestuurder naar het dichtste centrum op zijn route te leiden. Het systeem kan ook de vertragingen van de verschillende pick-up ronden berekenen en dat is een extra pluspunt voor de optimalisatie van het systeem.

“Meer nog. In het  CHU Charleroi denken we ook ver vooruit en aan een experiment op basis van een proef die in Zwitserland werd uitgevoerd: het transport van stalen met behulp van drones! Geen drones zoals die die je in de handel kunt krijgen natuurlijk, maar wel medische drones, grote koeldozen", aldus dr. Govaerts.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.