AMA: betere IT, minder burn-outs

Voorzitter van de American Medical Association dr. David O. Barbe pleitte op de Connected Health Conference in Boston voor een beter gebruik van IT in de zorg en voor het bestrijden van burn-out bij artsen.

“De meeste oorzaken van een burn-out kunnen toegeschreven worden aan de werkomgeving van artsen. Artsen zeggen wel eens dat de technologie niet voor, maar tegen hen werkt en dat ze met een burn-out kampen omwille van de stressopwekkende werkomgeving”, aldus dr. Barbe eind vorig jaar op het congres in Boston.

Uitputting bestrijden bij artsen doe je niet door de resilience van artsen te verhogen, maar door veranderingen aan te brengen in de werkomgeving en in het zorgsysteem, zo zegt dr. Barbe. De voorzitter van de AMA verwijst naar een studie waarvan de resultaten gepubliceerd werden in de Mayo Clinic Proceedings en waaruit blijkt dat het aantal gevallen van burn-out toeneemt in alle medische specialismen. Het onderzoek toont ook aan dat heel wat artsen klagen over de werk/leef-balans. Een derde van de artsen omschrijft die balans als problematisch omdat ze dubbel zo veel tijd moeten besteden aan administratieve taken dan aan hun patiënten zelf. “Maar er zijn tools en ressources waarmee artsen doeltreffender doeltreffende zorg kunnen verstrekken.”

Wat digitale en mobiele gezondheid betreft, wil de voorzitter dat artsen betrokken worden bij alle ontwikkelingsfases. Zo heeft de AMA partnerships (naast programma’s, producten en politiek een van dé vier P’s van de AMA) met verschillende technologische en biologische bedrijven, omdat “artsen de problemen niet alleen kunnen oplossen”. Binnen de vereniging zelf is er het IHMI of Integrated Health Model Initiative  en het Physician Innovation Network (PIN) om werk te maken van doeltreffende oplossingen.

“Geneeskunde is een geweldig beroep. Ik prijs mij gelukkig bij elk patiëntencontact en ik moedig alle aanwezigen, -artsen, academici, ontwikkelaars en onderzoekers- aan om samen met ons oplossingen te ontwikkelen om ons beroep zo goed mogelijk te kunnen beoefenen. We moeten ervoor zorgen dat die oplossingen voor en niet tegen artsen werken en we moeten het enthousiasme van artsen voor die oplossingen meer aanwakkeren. Artsen zijn wel te vinden voor de vooruitgang die technologie kan bieden, maar nog al te vaak ondervinden ze die voordelen nog niet. Meer nog, ze menen dat technologie afbreuk doet aan de relatie tussen arts en patiënt.”

Er is nog werk aan de winkel, maar de voorzitter van de AMA biedt ondernemers en ontwikkelaars de stem van artsen om doeltreffende oplossingen te kunnen bedenken en ontwikkelen. Die ‘stem’ hebben ze nodig om te kunnen begrijpen met welke uitdagingen artsen geconfronteerd worden, dag in dag uit. En artsen hebben de innovaties nodig om de best mogelijke zorg te kunnen verstrekken. En ook voor een betere werk/leef-balans.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Els DUFRAIMONT

    01 februari 2018

    De informatisering beperkt zich zo vaak tot de medisch- technische disciplines. Voor veel klinische disciplines is het vooral extra werk terwijl de "win" daar zoveel groter kan zijn. Er wordt zoveel ontwikkeld waar we niet naar vragen en wat zinvol zou zijn komt er vaak niet. Een voorbeeld : ik kan via het computerprogramma in het ziekenhuis op 4 verschillende manieren naar een labo resultaat kijken maar daarna moet ik het resultaat "overtypen" in het medisch dossier om ermee te kunnen werken. Informatisering in de specialistische zorg staat nog in zijn kinderschoenen als ik de mogelijkheden binnen de huisarts geneeskunde bekijk.
    Als er een vraag is naar artsen om aan een lokaal "physician innovation network" te participeren dan ben ik alvast bereid hier tijd voor vrij te maken.