Het initiatief van Stichting tegen Kanker en De Druglijn gaat zijn vierde editie in, de vorige edities van tournée minérale waren een eclatant succes. Elk jaar neemt 1 op 5 volwassen Belgen deel aan deze maand zonder alcohol en de horecasector springt steeds makkelijker op de kar. Wie mee wil doen, kan zich inschrijven op www.tourneeminerale.be.
Een glas wijn bij het eten, een pintje bij het sporten, … Het zijn vaak vaste gewoontes waar we ons weinig vragen bij stellen. Tournée Minérale laat deelnemers toe bewust stil te staan bij hun alcoholconsumptie, en dat heeft effect. Zo bleek uit onderzoek van de UGent dat deelnemers zes maanden na Tournée Minérale gemiddeld nog steeds twee glazen per week minder dronken dan voor hun deelname.
Bovendien geeft een maand zonder alcohol het lichaam de tijd om te recupereren van de gebruikelijke alcoholconsumptie. Veel deelnemers geven dan ook aan dat ze tijdens Tournée Minérale beter slapen, meer energie hebben, afvallen of zich simpelweg beter in hun vel voelen. Een zondagochtend beginnen zonder kater is fijn, maar er zijn nog meer gezondheidsvoordelen aan een maand zonder alcohol.
‘Alcohol verhoogt het risico op verschillende kankers, zoals mondkanker, keel- en strottenhoofdkanker, slokdarmkanker, leverkanker, darmkanker, borstkanker en maagkanker’, zegt Didier Vander Steichel, directeur van Stichting tegen Kanker. ‘Bovendien bevat alcohol veel calorieën. Het kan dus leiden tot overgewicht wat op zijn beurt ook weer het risico op meer dan tien verschillende soorten kanker verhoogt.’ Ook de sociale en maatschappelijke gevolgen van alcohol zijn niet te onderschatten: verkeersongevallen, uitval op het werk, familiale problemen - noem maar op. Redenen genoeg om sterk in te zetten op preventieboodschappen voor iedereen die af en toe alcohol drinkt.
Met onze campagne brengen we een positieve boodschap: je hebt geen alcohol nodig om je te amuseren’, zegt Katleen Peleman, directeur van het Vlaams Expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD). ‘Doe dus mee met Tournée Minérale 2020, en zet samen met ons het nieuwe decennium feestelijk, fris en gezond in! ’
Tournée Minérale is en blijft in de eerste plaats een positieve campagne. Het gaat erom mensen zelf te laten ervaren dat ze zich goed in hun vel voelen wanneer ze geen alcohol drinken. Wat niet wil zeggen dat je een maand niet buiten mag komen, want ook de horecasector zet steeds meer lekkere alcoholvrije alternatieven op het menu. Op www.tourneeminerale.be vind je een kaart met alle deelnemende horecazaken.
Meer te weten komen of inschrijven doe je op www.tourneeminerale.be.