Vanaf 1 april volgend jaar komt er een nieuw systeem voor de terugbetaling van stomamateriaal, meldt het Riziv. In plaats een vaste hoeveelheid zakjes en toebehoren krijgen patiënten dan een virtueel budget vergelijkbaar met een belkrediet, waarmee ze kunnen kiezen en kopen wat ze nodig hebben.
Ongeveer 25.000 personen met een stoma gebruiken dagelijks opvangzakjes en ander specifiek verzorgingsmateriaal.
De ziekteverzekering betaalt dat materiaal al geruime tijd terug. Onder het huidige systeem krijgen patiënten stomapakketten met een vaste hoeveelheid zakjes en toebehoren. Dat leidt in het ene geval tot verspilling van dure producten omdat ze voor sommige patiënten nutteloos of onaangepast zijn, terwijl andere patiënten er niet mee toekomen.
Het systeem dat vanaf 1 april 2021 wordt ingevoerd moet beter tegemoet komen aan de specifieke noden van elke patiënt. In het nieuwe systeem zal de patiënt een ‘virtueel’ budget hebben (te vergelijken met bv. een belkrediet), waarmee hij tussen alle vergoedbare producten het materiaal en de hoeveelheid kan kiezen en kopen die hij nodig heeft. De patiënt heeft het optimaal beheer van zijn budget dus ook zelf in handen.
In de loop van de komende maanden zal het Riziv een informatiecampagne opzetten voor patiënten en de betrokken gezondheidsactoren, om de overgang in goede banen te leiden. Doelpubliek patiënten en de vele betrokken gezondheidsactoren: artsen, bandagisten, apothekers, verpleegkundigen/ stomatherapeuten, thuisverpleegkundigen, ziekenfondsen, patiëntenverenigingen, enz.