De overstromingen die ons land troffen kunnen ook gevolgen hebben voor de terugbetaling van gezondheidszorg bij patiënten en voor de facturatie bij zorgverleners (artsen, apothekers, etc.) in de getroffen gebieden. Zo reageren de ziekenfondsen op deze uitzonderlijke situatie.
Slachtoffers van de overstromingen verloren wellicht belangrijke documenten verloren die nodig zijn voor terugbetalingen van zorg: identiteitsdocumenten, voorschriften, getuigschriften voor verstrekte hulp, machtigingen van de adviserende arts, enzovcorts.
Bij verlies van (een deel van uw) geneesmiddelen, gezondheidsproducten of medische hulpmiddelen, is het belangrijk dat ze hun behandeling kunnen voortzetten en vergoed worden. Ziekenfondsen zullen oplossingen voorzien om de vernieuwing van deze geneesmiddelen te verzekeren, zelfs als hun terugbetaling slechts voor een beperkt aantal is toegestaan.
Voor patiënten die ingeschreven zijn in een medisch huis, moeten ook afspraken gemaakt worden. Bijvoorbeeld als het medisch huis ontoegankelijk is, of als een patiënt gehuisvest wordt buiten de zone die gedekt wordt door hun medisch huis.
In deze context dienen de overstromingen als een overmachtssituatie te worden beschouwd. In zo’n situatie kunnen ziekenfondsen:
- Autonoom deze situaties beoordelen, aan de hand van de stavingstukken van de patiënt of zorgverlener
- Indien toepasselijk overmacht inroepen om toch een verzekeringstegemoetkoming toe te kennen.
Patiënten die hierover meer willen weten, kunnen te rade gaan bij hun ziekenfonds.
Zorgverleners kunnen bij twijfel contact opnemen met de Dienst voor de Geneeskundige Verzorging: jur_reg@riziv-inami.fgov.be en/of actua@riziv-inami.fgov.be.
Bent u een apotheker en is uw apotheek getroffen? Bij tijdelijke sluiting, om uw activiteiten over te brengen, om geneesmiddelen te controleren en mogelijk te vernietigen: raadpleeg de website van het FAGG.