Alle zorgverleners die bij de medicamenteuze zorg van deze patiënt betrokken zijn, dragen bij tot de aanmaak of de bijwerking van het gedeeld medicatieschema. Ze houden alle relevante info up-to-date over geneesmiddelen voorgeschreven door de verschillende zorgverleners. Het Riziv zet alles nog eens op een rijtje voor u.
Alle relevante medicatie-info moet gedeeld worden via gevisualiseerde info in het “medicatieschema” voor de patiënt, of de integratie van de gegevens van het “gedeeld medicatieschema” in de software van de zorgverlener.
Het gedeeld medicatieschema wordt actief beschikbaar gesteld en geüpdatet via het regionale systeem van gegevensdeling: de zogenaamde regionale "kluis": voor Wallonië RSW, voor Brussel Brussels Gezondheidsnetwerk of voor Vlaanderen Vitalink.
Rollen
De rollen en verantwoordelijkheden van de patiënten en de verschillende beroepscategorieën zijn uitgeschreven in een brochure. Het gaat dan om de (GMD-houdende) huisarts, de arts-specialist, de (huis)apotheker, de thuisverpleegkundige, de tandarts, de vroedvrouw en de ziekenhuisapotheker. Hun rollen zijn samengevat in deze tekening hieronder.
Een goede onderlinge communicatie is belangrijk. De uitgebreide beschrijving van elk van de rollen vindt u hier.
Voordelen om te werken met het medicatieschema zijn onder meer voor de patiënt dat hij beter geïnformeerd is en de therapietrouw verbetert, terwijl het zorgproces veiliger verloopt. Voor de zorgverlener staat zo steeds een volledige en actuele lijst van geneesmiddelen ter beschikking met alle belangrijke en relevante informatie waardoor men correctere beslissingen kan nemen. Het zorgproces wordt er transparanter door wat bijvoorbeeld leidt tot betere zorg bij een ziekenhuisopname. Maatschappelijk zou het medicatieschema tot meer efficiëntie moeten leiden bij geneesmiddel-gerelateerde problemen (vermijdbare ziekenhuisopnamesf...).
Het medicatieschema vult ook de Sumehr "Summarized Electronic Health Record" aan. Artsen kunnen deze “samenvattingen” voor hun patiënten zelf opstellen (in overleg met hun patiënten) en downloaden naar regionale kluizen.
De Sumehr is een momentopname van een gedeelte van de gezondheidsgegevens van de patiënt opgesteld op een bepaalde datum en bevat de gezondheidsgegevens van de patiënt die nodig zijn voor de zorgcontinuïteit en in het kader van niet geplande zorg.
Zie ook het detail-overzicht voor meer info over de verschillen tussen de Sumehr en het medicatieschema.