Zelfmoordlijn voerde 22 procent meer chatgesprekken in 2017

De vrijwilligers van de Zelfmoordlijn hebben vorig jaar 15.073 gesprekken gevoerd met mensen die aan zelfdoding denken en hun omgeving, een lichte stijging (3%) ten opzichte van 2016. Aan de chat werden 22% meer gesprekken gevoerd: 1.898 chatgesprekken, tegen 1.554 in 2016, zo heeft Centrum ter Preventie van Zelfdoding (CPZ), de organisatie achter de Zelfmoordlijn, donderdag meegedeeld.

In 2017 legde het CPZ zijn focus op de chathulpverlening: de openingsuren van de chat werden uitgebreid (nu dagelijks bereikbaar van 18.30 uur tot 22 uur) en er vond een gebruikersonderzoek plaats.

"Via de chat bereiken we vooral jonge mensen. De helft van de oproepers is jonger dan 30", zegt Kirsten Pauwels, directeur van het CPZ. Om de chat "beter aan te passen aan de noden en verwachtingen van deze doelgroep", werden de chaturen uitgebreid.

Het CPZ maakte ook een pagina met extra hulpbronnen voor als mensen niet meteen op de chat binnen geraken.

Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) steunt de keuze van het CPZ om in de toekomst nog meer in te zetten op onlinehulpverlening aan mensen "die we via de reguliere zorg niet of moeilijk bereiken". "Chatten met een medewerker van de Zelfmoordlijn, en dat kan ook anoniem, kan echt een verschil maken", zegt de minister in de mededeling.

Ook de kwaliteit van de chatgesprekken met de Zelfmoordlijn werd onderzocht. Hieruit bleek dat de oproeper zich na het gesprek minder hopeloos, minder uitzichtloos en minder alleen voelde.

Wie vragen heeft rond zelfdoding, kan terecht op de Zelfmoordlijn via het gratis nummer 1813 of op www.zelfmoord1813.be

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.