De invloed van televisiereclame op de voedingskeuze van kinderen valt niet te ontkennen. In de Verenigde Staten besteedt de voedingsmiddelenindustrie jaarlijks 1,8 miljard dollar aan reclame gericht op kinderen. Deze agressieve voedingsmiddelenmarketing wordt beschouwd als een belangrijke factor in de keuze van voeding, overvoeding en uiteindelijk obesitas.
Wie ontkent dat reclame voor voedingsmiddelen in televisieprogramma's voor kinderen erg aanwezig is, heeft oogkleppen op. Bovendien gaat het vaak om producten die veel suikers en vetten bevatten en die niet passen in de consumptie die wordt geadviseerd voor een gezond voedingspatroon.
Volgens een onderzoek in Québec laat 75% van de reclame gericht op kinderen producten zien die bedoeld zijn om op te eten. En wat als we de reclame voor ongezond voedsel nu eens tussen 7 uur 's ochtends en 10 uur 's avonds uit televisieprogramma's zouden weren? Dag, vette koekjes, snoepjes vol suiker en fastfood op tv! Een onmogelijke wens? Nee hoor. De Britse overheid heeft de eerste stap al gezet, door alleen nog maar reclame voor gezonde voeding toe te staan. Om de kinderen 'te beschermen' zijn ze in Quebec nog verder gegaan, door alle reclame gericht op kinderen te verbieden.
Tot slot moet je, om het cynisme van de adverteerders naar waarde te schatten, inzien dat de ongezonde producten vaak producten zijn met een lage prijs per calorie. Ze zijn dus ook bereikbaar voor kinderen met weinig zakgeld, voor kinderen uit sociaal zwakke milieus, waar obesitas het meeste voorkomt, zoals te verwachten was.
Bron: Journal of Pediatrics