De keten Medi-Market heeft apothekersbond Algemene Pharmaceutische Bond (APB) voor de rechter gedaagd om een affichecampagne in de apotheken te laten stop zetten. De affiche voert apothekers op als zorg gerichte actoren die gaan voor een maximum aan advies en begeleiding voor de gezondheid van de patiënt. De actie is een antwoord op een studie en een reclamecampagne van de keten die 11 winkels met gezondheidsproducten, waarvan 6 apotheken (Pharmaclic), en een online winkel runt. Dinsdag 6 juni om 14 uur wordt het kortgeding gepleit voor de rechtbank van koophandel in Brussel.
Belgen betalen hun geneesmiddelen te duur in een te weinig concurrerende markt. Apotheken stemmen hun prijzen op elkaar af en vragen de hoogst mogelijke prijs. Daardoor zijn geneesmiddelen in ons land tot een derde duurder dan in onze buurlanden, aldus een studie die Medicare Market op 15 mei publiceerde.
"Medi-Market vond het nodig om met een pseudo-onderzoek aan te tonen dat zelfzorggeneesmiddelen te duur zijn in België om hun kwalijke beleid goed te praten. Zij verkopen u liefst zoveel mogelijk om zo veel mogelijk winst te maken. Elf 'constructieve voorstellen' van democratisering formuleren is vermomde marketing en lobbying", reageerde APB-voorzitter Lieven Zwaenepoel scherp op de website. Als tegenzet vraagt de apothekersbond de affiche bij de apotheken te verspreiden. Via de rechter wil Medi-Market de affiches laten verwijderen.