Vanaf 1 oktober aanstaande zullen verpleegkundigen die de elektronische derdebetalersregeling toepassen de identiteit van hun patiënten moeten controleren bij elk contact, zo laat het Riziv weten op haar site. De Nationale Federatie van Belgische Verpleegkundigen (NFBV-FNIB) en de Fédération des infirmiers indépendants de Belgique (FIIB) lieten vrijdag in een communiqué weten waarom ze zich zorgen maken over de nieuwe maatregel.
Omdat er geen testfase voorzien werd, aldus de twee federaties, moesten ze de afgelopen vijftien dagen afrekenen met een aantal technische problemen.” Problemen omdat de software en het materiaal dat nodig is om de identiteitskaarten te kunnen inlezen pas eind augustus min of meer werkten.
Het Riziv laat weten dat er alternatieve oplossingen zijn in geval van problemen met de chip of met het informaticasysteem.
De verpleegkundigen betreuren het “gebrek aan correcte informatie voor patiënten” en vragen een correcte vergoeding.
Laatste reacties
Wim VANMECHELEN
28 september 2017Ik werk in een zorginstelling voor volwassenen met een mentale handicap. Elke dag gebeurt de ochtendverzorging door een team van 3 zelfstandige verpleegkundigen gedurende 3 uren (!). Omdat de patiënten in kwestie verspreid zitten over verschillende blokken, hun identiteitskaart (uiteraard) niet in hun persoonlijk bezit is en sommige bureaus op het vroege uur nog niet open zijn (sommigen hebben zelfs hun ID niet in de instelling omwille van een wettelijke voogd wegens verlengde minderjarigheid), kost het de verantwoordelijke verpleegkundige dagelijks (!) bijna een uur om alle wettelijke registratie uit te voeren. Onbezoldigd. Het gaat hier dag in, dag uit om dezelfde mensen. Mooi voorbeeld van Kafkaiaanse stupiditeit die het burn-out risico aanwakkert en mooi illustreert dat er in Brussel blijkbaar niet veel gezond verstand te vinden is.