Antwerpse studenten verpleegkunde scherpen hun digitale vaardigheden aan

De Antwerpse opleidingen voor verpleegkunde van AP Hogeschool en KdG Hogeschool sloegen de handen in elkaar met UZA. Daardoor kunnen studenten in het skillslab nu oefenen met een realistisch elektronisch patiëntendossier (EPD). ‘We trekken voluit de kaart van het ontwikkelen van digitale competenties bij studenten die kiezen voor de zorgsector.’

Het project UZAEPD4students wil studenten verpleegkunde een realistisch beeld geven van het beroep en hen vertrouwd maken met werken met data en digitale patiënten­dossiers. ‘Wie kiest voor zorg, kiest voor werken met mensen’, zegt Kaat Siebens, directeur patiëntenzorg in het UZA. ‘Toch is data niet weg te denken uit de dagelijkse job van een zorgverlener. Data is het nieuwe opereren, hoor je vaak. Het gestructureerd verzamelen van data in een elektronisch patiëntendossier (EPD) is een echte gamechanger voor de gezondheidszorg.’
 
Data voor kwaliteitsvolle zorg

Het nieuwe EPD skillslab werd opgestart omdat data voor verpleegkundigen meer en meer als hulpmiddel dient om te komen tot kwaliteitsvolle, veilige zorg. Denk aan het snel traceren van een complicatie of medicatie die niet samen gegeven kan worden. Of aan het doorgeven van belangrijke informatie aan andere behandelteams van de patiënt. Patiënten verwachten dat die digitale informatie op een doelmatige en veilige manier beheerd wordt en doorstroomt waar nodig. Terwijl er in de sector volop gewerkt wordt aan systemen die zorgverleners vlotter ondersteunen, is het belangrijk om die manier van werken van bij de start aan te leren. 

Daarom sloegen verschillende opleidingen verpleegkunde, UZA en Oracle de handen in elkaar om digitale vaardigheden die relevant zijn in de zorg al te ontwikkelen tijdens de opleiding. Studenten oefenen in het skillslab vaardigheden in op poppen, maar leren nu ook hoe ze de resultaten van de geleverde zorg correct documenteren in een EPD. Dat ziet er volledig hetzelfde uit als het EPD dat in UZA draait, maar dan met fictieve patiënten.

Meer werkgeluk

‘Met het vernieuwde skillslab geraken studenten nog voor ze hun stage beginnen vertrouwd met het digitale equivalent van een verpleegafdeling’, legt Kaat Siebens uit. ‘We werken als opleidingsziekenhuis al lang samen met de opleidingen om studenten echt voor te bereiden op het werkveld en hun stage-ervaring zo betekenisvol mogelijk te maken. 

Uit onderzoek blijkt dat een goed beeld van het beroep en toepasbare digitale skills hebben, zeer belangrijk is. Zowel voor de werktevredenheid als om een langdurige carrière uit te bouwen. Het simulatieonderwijs blijven innoveren samen met het werkveld helpt dus om talent in de zorg ook met meer werkgeluk te belonen.’
 
AP Hogeschool vindt het digitale patiëntendossier een grote meerwaarde voor zijn studenten. 

‘Voor ons zijn er verschillende voordelen aan het EPD in een authentieke leeromgeving’, vertelt ook Wout Vanhaute, docent verpleegkunde bij KdG Hogeschool. ‘We laten studenten al vroeg kennismaken met het beheren van patiënten­gegevens op de werkvloer. Ze blijven up-to-date over innovaties en leren efficiënt werken tijdens hun stages. Dat zal ook helpen om de overgang van de hogeschool naar de werkplek makkelijker te maken. Het EPD maakt het mogelijk om als team beter geïnformeerde beslissingen te nemen. Zo dragen digitale vaardigheden ook bij aan een verbeterde patiëntenzorg.’

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.