De fraude die aan het licht gekomen is bij de Vlaamse contactopsporing, was zonder klokkenluider niet te detecteren. Dat zegt Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke (CD&V) in reactie op de resultaten van de forensische audit van Deloitte naar fraude bij de callcenters die instaan voor de contactopsporing.
Eind november vorig jaar ging de bal aan het rollen na berichten over mogelijke frauduleuze praktijken met fictieve prestaties bij callcenter Mifratel, een dochter van het Nederlandse Yource. Zorg en Gezondheid liet nadien weten dat het een strafrechtelijke klacht indient tegen het callcentrum. De samenwerking werd stopgezet en een externe audit naar alle spelers besteld. Het resultaat van de audit raakte vrijdag bekend: het onderzoek kan geen fraude vaststellen, maar sluit die ook niet uit.
"De audit verliep in alle onafhankelijkheid. De audit kan op basis van het dataonderzoek geen fraude vaststellen, maar ook niet uitsluiten", reageert minister Beke via zijn kabinet. "De audit geeft de noodzaak aan van betere controlemechanismen binnen het contactonderzoek. Het agentschap heeft dit opgenomen en die zijn samen met de opstart van de audit ingevoerd", zo schaart Beke zich achter een van de conclusies.
"De audit toont ook aan dat met de beschikbare informatie het detecteren van de fraude door Zorg en Gezondheid zonder klokkenluider niet mogelijk was. Daarmee is een vraag die gesteld is na de persberichten rond de fraude ook beantwoord", dixit Beke. "Ik verwacht nu dat Zorg en Gezondheid verder aan de slag gaat met deze audit en er lessen uit trekt, zowel voor de huidige werking als voor de toekomst. Het is aan het gerecht om de fraude verder uit te spitten." Ook het Rekenhof is een onderzoek gestart.