Is het uitbaten van een apotheek zo simpel als sommigen denken? Een politicus heeft enkele jaren geleden eens gezegd dat men enkel het alfabet moest kennen om achter de toonbank van een apotheek te staan! Absurd.
De compilatie vragen aan de apotheker die u in Farma-Sfeer nr. 210 zal terugvinden, is de best mogelijke weergave van ons beroep. Ze getuigt van de complexiteit van ons werk en de wetenschappelijke kennis die vereist is voor een goede uitoefening van ons beroep. Onze patiënten stellen ons advies op prijs en zijn ons trouw. Dit blijkt ook uit de recente enquête van Test Gezondheid (juni 2015): 97% van de Belgen is tevreden over zijn apotheker, 86% van de Belgen is zijn apotheker trouw en 85% van de ondervraagden bevestigt dat de apotheker eerder een raadgever dan een handelaar is. Nog steeds volgens deze enquête, wensen de Belgen dat de apotheek evolueert naar een dienstverlening.
De organisatie voor een strikte naleving van een behandeling is complex, want patiënten gedragen zich soms irrationeel ten opzichte van hun chronische aandoening. Er is nog een grote marge om de therapietrouw te verbeteren, en de drijvende krachten daartoe zijn de arts of de apotheek.
Door zijn nabijheid, zijn beschikbaarheid en het vertrouwen dat patiënten in hem stellen, speelt de apotheker een centrale rol in de verbetering van de therapietrouw. Nochtans wordt hem het leven niet gemakkelijk gemaakt. De media verwijten ons met een beschuldigende vinger dat we te veel geneesmiddelen verbruiken. De bijsluiters staan vol met bijwerkingen. Zorgverstrekkers spreken kwaad over bepaalde geneesmiddelen of, erger nog, over vaccinatie. De komst van Medi-Market banaliseert de aflevering van OTC… Ondanks dit ongunstige klimaat moet de apotheker alles in het werk stellen om patiënten op te sporen die hun behandeling niet opvolgen.
Aangezien therapietrouw afhangt van vele factoren, bestaat er geen algemene oplossing. Niettemin moet men rekening houden met de belangrijkste oorzaken, namelijk de onwetendheid van de patiënt over zijn diagnose en de afwezigheid van een gedeelde beslissing.
Er bestaan verschillende middelen om de therapietrouw te verbeteren. Zowel vanuit een algemene aanpak (therapeutische educatie van de patiënt, zorgtraject, BNM…), als door middel van gerichte acties zoals informatiecampagnes, disease management, gerichte acties van de farmaceutische industrie, bijvoorbeeld via verpleegkundigen.
De dialoog gebeurt niet meer tussen twee partijen, maar ten minste tussen de patiënt, zijn ziekte, de zorgverstekkers en de paramedici. Men moet de patiënt ook begeleiden met sterke marketingtools: frequentie van de boodschap en nabijheid van het contact.
Wearables omvatten alle applicaties uit de informatica- en communicatietechnologie in een medische context. Patiënten willen steeds meer betrokken worden en zijn tegenwoordig vragende partij naar deze nieuwe middelen. Een aanpak die steeds vaker wordt ingezet met het oog op vroegtijdige preventie van chronische ziekten, zelftoezicht of een globale verbetering van de behandeling. E-gezondheid is een innovatieve manier met veel mogelijkheden om de therapeutische opvolging te verbeteren.
Er zijn vele mogelijkheden om de therapietrouw te verbeteren, en chapeau voor diegene die meteen het juiste middel voor de juiste situatie vindt…