Oosterweelbouwheer Lantis voelt zich gesterkt door het rapport van VITO waaruit blijkt dat de Oosterweelwerken de PFAS-vervuiling in de omgeving van Zwijndrecht niet verder verspreiden. CEO Marc Hellemans vraagt nu om niet langer te procederen tegen het voortzetten van de werken. "Dát bedreigt net de volksgezondheid", vindt hij. "Oosterweel is niet het probleem, maar een deel van de oplossing."
In afwachting van een nieuw normenkader voor grondverzet, blijft Lantis momenteel doorwerken op de Antwerpse Rechter- én Linkeroever. Grondverzet van met PFAS vervuilde gronden kan momenteel weliswaar niet, toch zou de werf op Linkeroever nog op schema zitten. "Het herschikken van de werken door procedures bij de Raad van State heeft wel al 30 miljoen euro ge kost", schat Hellemans. "Die som zal allicht nog oplopen tot 50 miljoen. Als het tot een volledige stilstand zou komen, spreken we echter over honderden miljoenen." Het omgaan met de PFAS-verontreiniging zelf kost volgens Hellemans zowat 100 miljoen euro in het gebied op Linkeroever en aan de Scheldetunnel, maar dat geld ziet hij wel als nuttig besteed.
Het normenkader is intussen volop in aanmaak, verzekert Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). "We hopen er eind oktober mee naar buiten te kunnen komen, maar ik wil daar nog niet op vooruitlopen", zegt ze. Vervolgens moet het kader nog verder juridisch worden afgetoetst voor men er effectief mee aan de slag kan en de grondwerken op de Oosterweelwerf weer zouden kunnen opstarten. "Ik hoop op eind dit jaar, maar reken op de loop van het voorjaar", geeft Hellemans aan. "Liever een maand langer en een robuust kader, dan snel nattevingerwerk."
De manier waarop de Oosterweelwerken met de aanwezige vervuiling omgaan, moet juridisch sluitend zijn om een nieuwe schorsing door de Raad van State te vermijden. Al hoopt Lantis ook dat bijvoorbeeld burgerbeweging Grondrecht en activist Thomas Goorden geen nieuwe procedures meer beginnen. "Wij blijven uitnodigen om aan tafel te gaan zitten, om van de rechtbank naar de werkbank te verhuizen", zegt Hellemans. "Wij hebben zeker fouten gemaakt in het verleden, maar we werken voor de burger, we spelen geen spelletjes. Dat ene procent van het gebied rond 3M waar Oosterweel zich bevindt, pakken wij aan. Er wordt gemeten, geregistreerd en bestudeerd en het is bevestigd dat wij de vervuiling niet verder verspreiden. Ik heb het volste vertrouwen in die wetenschappers. Hun rapport en komen ons trouwens ook niet altijd uit, maar daar moet je mee omgaan."
Volgens Hellemans dreigen vooral leefbaarheidsprojecten de dupe te worden als de grondwerken opnieuw tot stilstand komen. "Autostrades kunnen we afwerken met een meerkost, maar de leefbaarheidsprojecten niet", stelt hij.
Ook minister Peeters ziet heil in verdere dialoog met de actiegroepen. "We moeten het vertrouwen herstellen om ervoor te zorgen dat het mobiliteits- én leefbaarheidsproject verder kan worden uitgerold", zegt ze. "Het is zo veel meer dan het sluiten van de Antwerpse ring: het zorgt voor betere luchtkwaliteit, er wordt ingezet op de modal shift, er komt veel fietsinfrastructuur bij en ecoducten verbinden parken. Met de VITO-studie is er nu ook zekerheid over het standstill-principe: de werken hebben geen negatief effect op de waterkwaliteit. Integendeel: door de werken wordt er net meer ingezet op leefbaarheid in de omgeving, en de gezondheid van omwonenden én van wie op de werf komt."