Het gaat wel eens over een digitale kloof tussen jongere en oudere gebruikers en over oudere gebruikers die niet van vernieuwing houden, maar een onderzoek van de KU Leuven bij 76 personen tussen 57 en 94 jaar oud toont aan ouderen openstaan voor ervaringen met virtuele realiteit (VR).
Er worden almaar meer VR-applicaties ontwikkeld voor de gezondheid, bijvoorbeeld om beweging aan te moedigen, angstgevoelens te verminderen of om mensen met dementie te helpen om herinneringen te herbeleven. “De vraag is echter of ouderen hier wel voor openstaan, omdat ze doorgaans minder vertrouwd zijn met technologie. Er is bovendien weinig geweten over de mogelijke bijwerkingen die ouderen kunnen ervaren bij het gebruik van een VR-bril”, aldus professor in de neuropsychologie Céline Gillebert en haar team van de Onderzoekseenheid Brein en Cognitie samen met professor Vero Vanden Abeele van het e-Media Research Lab.
Aanvankelijk dachten de deelnemers gemiddeld gezien neutraal over VR. Na de opdracht dachten de deelnemers die de virtuele wereld hadden beleefd positiever over VR dan de controlegroep die naar de video’s had gekeken. Het merendeel van de deelnemers in de VR-groep benadrukte dat ze het een positieve ervaring vonden. Fysieke ongemakken kwamen weinig voor en konden bovendien niet specifiek worden toegeschreven aan de VR-bril.
“We verwachtten dat de deelnemers een neutrale houding zouden hebben ten opzichte van virtual reality”, zegt professor Céline Gillebert. “De resultaten waren nog beter, want na een eerste ervaring was hun houding positief veranderd. Mits enige voorzichtigheid is er dus geen bezwaar tegen het gebruik van deze technologie bij ouderen.”
Het onderzoek werd uitgevoerd in het kader van een bredere studie naar cognitieve revalidatie bij patiënten na een beroerte. “We zijn bezig met een klinische studie om te kijken of we via een VR-spel hun aandacht kunnen verbeteren”, aldus professor Gillebert. “Het gaat vaak om kwetsbare ouderen. Daarom vonden we het belangrijk om eerst te weten of zij die technologie überhaupt willen gebruiken en of ze er al dan niet ongemakken van ondervinden.”
> Acceptance of immersive head-mounted virtual reality in older adults.