Bvas verontwaardigd over voortdurende pannes e-Health, De Block antwoordt

Gisteren werkte het e-Healthplatform niet en dus e-voorschrijven evenmin. Maar ook vandaag kon Recip-e niet functioneren, dit keer door een hostingprobleem bij Proximus. De Bvas is verontwaardigd: deze aanhoudende pannes zijn rampzalig voor het geloof in e-voorschrijven en de informatisering. Een waterdicht business continuity plan moet nu de absolute prioriteit zijn voor Bvas.

Artsen ondervinden nu al twee dagen ernstige problemen onder meer met elektronisch voorschrijven. Maandag lag het eHealthplatform een groot deel van de dag plat, waardoor elektronische voorschriften niet tot op de server van Recip-e raakten. En ook vandaag was elektronisch voorschrijven onmogelijk, dit keer door een probleem bij Proximus dat instaat voor de hosting van Recip-e. De frustraties bij de gebruikers, zowel artsen als apothekers, stegen ten top en richtten zich vooral op Recip-e.

Maar samen met de artsen en apothekers was Recip-e twee keer het slachtoffer van de pannes. Op het moment dat elektronisch voorschrijven verplicht wordt, haalt deze rampzalig slechte dienstverlening de geloofwaardigheid van het systeem volledig onderuit. Dit kan zo niet verder.

Het is aan de overheid om in een continu beschikbaar en performant eHealthsysteem te voorzien, via een sluitend business continuity plan dat ook bij rampen de dienstverlening blijft garanderen. Dit business continuity plan moet nu eindelijk in orde worden gebracht.

Zolang de overheid geen spijkerharde garanties voor het goed functioneren van de bestaande digitale tools kan bieden, is het volstrekt onaanvaardbaar om bijkomende toepassingen, zoals de harmonisering van sociale voordelen, op het e-Healthplatform aan te schakelen, of andere toeters en bellen. First things first, besluiten Bvas-voorzitter Philippe Devos, en Recip-evoorzitter Marc Moens.

Antwoord van Maggie De Block

De minister/beleidscel betreurt de problemen en beseft dat dringend de eHealth-infrastructuur in detail moet worden bekeken. 

"Aangezien het aantal digitale interacties nog significant zal toenemen en steeds meer zorgprocessen nóg meer ondersteund zullen worden met software, is het nodig dat we hoogtechnologische ICT-componenten en betrouwbare software inzetten", luidt de reactie.

"Dat alles zal uiteraard de nodige investeringen vragen, maar het is belangrijk voor zorgverleners én patiënten dat ze kunnen rekenen op stabiele, betrouwbare eGezondheidsdiensten. Als de investeringen helpen om bepaalde administratieve processen te vereenvoudigen en bepaalde zorgtaken beter te ondersteunen, brengen ze bovendien een terugverdieneffect voor de gezondheidszorg met zich mee."

"Om dat alles te realiseren wordt het zeer belangrijk dat álle betrokken stakeholders intens met elkaar samenwerken, en dat in een constructieve sfeer. Door elkaar met de vinger te wijzen, geraken we niet vooruit. Ook de verbetering van de governance wordt cruciaal in dit verhaal – dat is niet voor niets één van de fundamenten van het Actieplan eGezondheid 2019-2021."

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Carlo Vermeiren

    30 januari 2020

    Lachwekkende reactie van minister De Block,moest het niet zo intriest zijn. Noem mij 1 !! overheidsdienst die normaal werkt zoals het hoort ?? Besparen, investeren...de overheid is zelfs nog niet bekwaam correct belastingen en boetes te innen, maar wel de Sint uithangen ter eigen eer en glorie. Met een goed beheer zou er geld genoeg zijn,maar daar moet ge verstand voor hebben en de wil om uw werk goed te doen.