HealthNest by MSD werd gelanceerd in oktober 2018 met een call for ideas. HealthNest by MSD is de opvolger van de Well Done - MSD Health Literacy Awards. Waar de Well Done Awards eindigden na de ceremonie met de bekendmaking van de winnaars, begint het daar pas voor HealthNest by MSD, met een coachingtraject voor de winnende projecten.
HealthNest by MSD steunt innovatieve en impactvolle gezondheidswijsheid-ideeën.
HealthNest by MSD wil de gezondheidswijsheid in België verbeteren door innovatieve en impactvolle ideeën te steunen en te begeleiden. In België circuleren veel interessante projecten rond gezondheidswijsheid, maar het blijft een uitdaging om ze in de praktijk te brengen en schaalbaar te maken. Als incubator wil HealthNest by MSD de ideeën verder vertalen naar een sterk businessplan en de realisatie in de praktijk ondersteunen.
Met dit initiatief wil MSD, en alle partners van HealthNest by MSD, de aandacht van de belangrijkste stakeholders in de Belgische gezondheidssector vestigen op ideeën die de gezondheidswijsheid van de bevolking kunnen verbeteren.
Kandidaten met een sterk idee rond gezondheidswijsheid, dat aan de wedstrijdvoorwaarden voldoet, kunnen hun voorstel via een online platform indienen. Alle geïnteresseerden kunnen online stemmen voor hun favoriete project. 9 finalisten pitchen hun voorstel bij de jury, die uiteindelijk 3 ideeën kiest. De bedenkers van deze drie ideeën winnen een coachingprogramma. Tijdens de coaching wordt een stevig businessplan opgesteld, om de slaagkansen van het project te vergroten. Daarnaast krijgt het project visibiliteit bij de verschillende stakeholders in de Belgische gezondheidszorg en wordt ook de implementatie begeleid.
Gezondheidswijsheid, geeft aan hoe goed mensen in staat zijn te voorzien in hun eigen gezondheid
Gezondheidswijsheid, ook wel “gezondheidsvaardigheden” genoemd, wordt meestal in het Engels aangeduid als “Health Literacy”. Het is de kennis, motivatie en competentie om informatie over gezondheid op te zoeken, te begrijpen, te evalueren, te beoordelen en toe te passen. Zodat iedereen in zijn dagelijks leven gefundeerde beslissingen kan nemen over zijn gezondheid, de gezondheidszorg, ziektepreventie en gezondheidsbevordering. Een heel leven lang.
De gezondheidswijsheid in België kan beter. Een onderzoek uit 2014 toonde aan dat 3 op de 10 Belgen slechts een beperkte kennis hebben over gezondheid en dat 1 op de 10 Belgen zelfs te weinig kennis heeft om gezonde keuzes te maken.
Een initiatief ondersteund door 16 partnerorganisaties
Naast MSD engageren zich 16 partners uit de Belgische gezondheidssector in HealthNest by MSD. Ze verlenen steun en geven het initiatief bekendheid in hun organisatie. Daarnaast zetelen ze in de jury en kunnen ze een rol als coach opnemen.
De 16 partners zijn: de Belgische huisartsenverenigingen (SSMG, Domus Medica), de Algemene Pharmaceutische Bond (APB), de Vereniging der Coöperatieve apotheken van België (Ophaco), de Belgische Cardiologische Liga, de Stichting tegen Kanker, de Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen (MLOZ), het Nationaal Verbond van Socialistische Mutualiteiten, de Christelijke Mutualiteit, de Algemene Unie van Verpleegkundigen van België, Zorgnet, de Belgische Vereniging van Artsen Syndicaten (AbSym/BVAS), Gezondheid en Wetenschap, RMN en MSD Belgium. De jury wordt aangevuld met een aantal onafhankelijke leden.
Het initiatief kan ook rekenen op de steun van prof. Stephan Van den Broucke, hoogleraar gezondheidspsychologie en preventie (UCL) en internationaal expert in gezondheidswijsheid. Prof Van den Broucke is ook de voorzitter van de jury.