De Franstalige rechtbank van eerste aanleg in Brussel heeft de wettelijkheid van de Brusselse geluidsnormen bevestigd, de dwangsommen voor de schadelijkste vliegroutes verhoogd en de federale regering een nauwkeurig tijdschema opgelegd om een einde te maken aan de inbreuken. Dat meldt uittredend Brussels minister van Milieu en Gezondheid Alain Maron.
De uitspraak bevestigt volgens de Ecolo-minister dat de Kanaalroute, de Ringroute en baan 01 onaanvaardbare overlast blijven veroorzaken, vooral 's nachts, met ernstige gevolgen voor de gezondheid van omwonenden. De rechtbank verhoogt de dwangsommen tot 18.000 euro per ernstige overschrijding, met een maximum van 18 miljoen euro per betwiste route.
Daarnaast legit het vonnis de federale staat voor het eerst een nauwkeurig tijdsschema op. Zo moet de definitieve versie van de ENVISA-studie (een milieueffectenanalyse) tegen 26 juni 2026 meegedeeld worden. Tegen 1 oktober 2026 moeten de concrete maatrgelen en termijnen aangenomen worden om een einde te maken aan de schendingen en moeten deze keuzes en termijnen voor 1 december gemotiveerd worden. Elke vertraging zal worden bestraft met een dwangsom van 10.000 euro per dag, met een maximum van 2 miljoen euro per deadline.
"Ik ben blij dat het gerecht de federale regering duidelijke deadlines oplegt. De gezondheid van de Brusselaars en van alle omwonenden die worden overvlogen, moet op de eerste plaats komen. Nu komt het erop aan dat alle partijen van de federale regering hun verantwoordelijkheid nemen om deze vooruitgang te valideren", zegt Alain Maron. "Het is tijd dat de federale en Vlaamse regering de uitdagingen aangaan op het vlak van volksgezondheid en milieu voor meer dan een miljoen Belgen die worden getroffen door de vliegtuighinder", besluit hij.