De Sciensano-database die de informatiestroom naar de covid-19-trackingcentra ondersteunt, wordt vrijdag geüpgraded naar de real-time versie. Frank Robben, gecontacteerd door NumeriKare, illustreert hoe de voortdurende actualisering van de beschikbare info de strijd tegen de verspreiding van het virus effectiever zal maken.
Frank Robben, hoofd van het eHealth-platform, kondigde medio juli in de Vlaamse pers aan dat de Sciensano-databank zou worden gereviseerd om in real time te kunnen werken, met voortdurende actualisering van info, met name uit de labs. "De operatoren [van de callcenters, red.] werken vanaf vrijdagochtend 4/9 aan het nieuwe platform."
Deze operatoren wijzen erop dat er tijdens het project parallelle functionele verbeteringen zijn doorgevoerd op de oude en nieuwe platformen. "Wat belangrijk is voor de efficiëntie is de snelheid, nauwkeurigheid en volledigheid van de informatie," zegt Robben. Het idee is dan ook om de vertragingen die kunnen optreden in de verschillende schakels van de test-/opsporingsketen zo kort mogelijk te houden en maximaal samen te drukken. "Bij sommige labs maakt de apparatuur het immers mogelijk om het resultaat van een monster in 2 uur te krijgen, en bij andere binnen 6 uur...".
"Een eerste verbetering deze zomer betreft de transmissiesnelheid van de resultaten door de labs. Een maand geleden waren tussen de 40 en 50% van de resultaten binnen het uur beschikbaar. We zitten nu op 80-85%. Ten tweede is de frequentie waarmee informatie van Sciensano wordt doorgegeven aan de callcenters al verdrievoudigd ten opzichte van het begin."
"Vanaf vrijdag gaat het om een doorlopend proces," vervolgt Frank Robben. Kortom, het systeem vermijdt het heen en weer schuiven van informatie tussen Sciensano en de callcenters: er is een permanente replicatie van Sciensano-gegevens in de callcenters. "Maar dat betekent niet dat alle inhoud zichtbaar wordt voor hun operatoren. Ze zullen niet meer zien dan nu, alleen wat ze nodig hebben voor hun opdracht - een naam, een telefoonnummer, het script met de vragen aangepast aan de vraag of het een geïnfecteerde persoon is, een risicocontactpersoon, een lid van een 'collectiviteit'... Maar vanaf dat moment kennen we twee minuten voordat iemand wordt gecontacteerd, zijn recentste statuut."
Praktisch voordeel? De centra zullen een mogelijk besmette contactpersoon die niet op een eerste telefoontje heeft gereageerd, niet meer terugbellen als ze zien dat er net een voorschrift voor een afname is uitgeschreven.
Een ander voorbeeld van Frank Robben: wanneer twee besmette personen in een gezin van 7 door verschillende artsen worden behandeld, zal elk van hen de 6 anderen als contactpersoon informeren. Het nieuwe systeem zal het aantal dubbele oproepen verminderen.
Frank Robben wijst er ook op dat "het hele systeem is gebouwd op 'systeemregels'. Het is 'event driven', wat betekent dat het zeer responsief en aanpasbaar is. Stel dat de regering morgen besluit om de teststrategie te wijzigen, bijvoorbeeld voor rode of oranje zones. Binnen 24 tot 48 uur kan het systeem volgens behoefte worden aangepast. We zullen niet alles moeten herprogrammeren."
> Lees ook: "Tracing app al in september klaar" (Karine Moykens)
> "Contactonderzoekers kunnen tot 60% besmette personen bereiken"